miercuri, 1 mai 2013

„Școala altfel” pentru adulți

„Este bine să ai un punct terminus al unei călătorii, dar ceea ce contează la sfârșit este călătoria.”(Ursula K. LeGuin)


Învăţarea limbii engleze înseamnă nu numai însuşirea unui nou sistem lingvistic, ci şi cunoaşterea unor elemente de civilizaţie şi cultură anglo-saxonă, prin cunoaşterea obiceiurilor şi tradiţiilor specifice, a celor mai valoroase creaţii artistice, realizându-se înţelegerea mai profundă a modului de viaţă, a spiritului şi trăsăturilor caracteristice popoarelor ce vorbesc limba engleză.
Pentru a-şi însuşi un anumit volum de cunoştinţe, cu un randament maxim, cursantul trebuie, în primul rând, să fie motivat în acest sens, să aibă dorinţa necesară pentru a depune eforturile cerute în vederea învăţării. Și ce altă motivație ar putea fi mai puternică pentru un iubitor al limbii engleze decât o vizită la Londra?
În urmă cu aproape trei ani, când au început cursurile de limba engleză pentru adulți la Casa Corpului Didactic BN, una dintre pasionatele „studente” înscrise în grupa 1, Miss Grace, dna jurist Georgeta Săliștean (pentru că toți cursanții au câte un „nume de scenă”) spunea: „Teacher, noi învățăm limba engleză, dar la Londra când ne duceți?” Și așa s-a născut ideea – la început un vis – de a ajunge în capitala Regatului Unit.
După primul an de studiu, în care a fost parcurs manualul „Five o’clock tea”, a urmat un al doilea an de studiu și un alt manual care, urmând visul de a călca pe tărâmul vorbitorilor autentici de limba engleză, a urmat un traseu imaginar pe străzile Londrei, vorbind de principalele puncte de atracție ale capitalei londoneze, dar și ale întregului regat, volumul „We love English”.
După încheierea anului II de studiu (nivel intermediar), „studenții” și-au exprimat dorința de a continua studiul limbii engleze și de a vizita Londra și astfel s-a materializat ceea ce fusese până în acel moment doar o idee: călătoria la Londra.
Programul „săptămânii altfel” pentru cursanții adulți ai Casei Corpului Didactic Bistrița-Năsăud a fost unul foarte activ, cu multe obiective de interes pe care am dorit să le trecem în revistă, și a cuprins atât momente de studiu – cursanții au prezentat atât în limba română cât și în limba engleză obiectivele vizitate – cât și momente de relaxare (o seară într-un tradițional „pub” sau o seară românească).
Primul contact cu Londra a fost un tur de vizitare într-un tradițional „double-decker” (autobuz supraetajat), de unde am putut admira străzile animate ale metropolei cosmopolite, pe înserat, din „City” până în Regent Street, trecând prin Picadilly Circus și Trafalgar Square, vestitele străzi și piețe londoneze.
Luni, 8 aprilie 2013, turul nostru de vizitare a început –și unde putea să înceapă dacă nu în City-ul Londrei – cu vizitarea catedralei Sf. Paul (St. Paul’s Cathedral) din chiar inima cetății medievale. Miss Anna, dna dr. Voichița Măgerușan, ne-a prezentat obiectivul, atât în limba română cât și în limba engleză, așa cum îi stă bine unui „student” al cursului de engleză.
Pe drumul spre următorul obiectiv de vizitat am trecut în revistă și alte puncte de interes: Royal Court of Justice, Mansion House, The Monument, urmând ca vestitul Tower of London (Turnul Londrei, de fapt o fortăreață adevărată) să ne încânte timp de 2-3 ore cu tot ce este legat de istoria fortăreței, care a fost și închisoare regală: regi și regine cu evenimentele pozitive și mai ales negative din timpul domniei fiecăruia (condamnări, execuții, chiar a capetelor încoronate), bijuteriile Coroanei (The Crown Jewels), vestiții paznici „Beefeaters” în costumele medievale, corbii Turnului (The Ravens’ lodgings) despre care legenda spune că vor exista atâta timp cât va exista și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, după numele oficial al țării. Inițiatoarea proiectului nostru, miss Grace (dna jurist Georgeta Săliștean) și-a prezentat și tema de casă (homework), pregătită cu reală plăcere, fiind obiectivul preferat al „studentei”.
După vizitarea Turnului Londrei a urmat vizitarea expoziției celui mai cunoscut pod peste Tamisa, The Tower Bridge, prezentat într-un mod original de către Mr. Mark, dl dr. Iuliu Silveșan, student în grupa de începători (beginners).
După vizitarea Podului Turnului, a urmat o lungă și interesantă plimbare pe malul drept al Tamisei, pe celebra „The Queen’s Walk”, Aleea Reginei, pentru a străbate cu pasul cele mai importante poduri (Tower Bridge, London Bridge, Southwark Bridge, Millennium Footbridge, Blackfriars Bridge, Waterloo Bridge, Hungerford Footbridge și Westminster Bridge) din cele 30 de poduri de peste Tamisa.
O altă pasionată studentă a cursului de limba engleză, miss Mary III, d-na ec. Dacina Silveșan, a prezentat o altă temă „London Bridge”, de-a lungul Tamisei fiind prezentate și alte puncte de interes: Waterloo Bridge, Southwark Cathedral, Globe Theatre, celebrul teatru unde a jucat și a fost partener marele Shakespeare, London Aquarium, County Hall, London Dungeon.
Plimbarea pe malul Tamisei a fost urmată de o experiență deosebită trăită la mare înălțime (135 m), din London Eye sau Millennium Wheel, uriașa roată construită pe malul Tamisei: întregul oraș văzut de sus, cu Parlamentul și Big Ben-ul „la picioarele noastre”.
A doua zi a „săptămânii altfel” a început cu vizitarea catedralei Westminster, catedrala „încoronării regilor”, unde miss Lilian, dna dr. Aurelia Medan, a făcut o prezentare detaliată a obiectivului, atât în română cât și în engleză.
După vizitarea Westminster Cathedral un alt punct de interes a fost schimbarea gărzii la Palatul Buckingham, unde miss Sylvia, d-na dr. Schwarz, studentă în anul I la engleză și-a prezentat tema, punctând lucruri de actualitate într-un mod foarte creativ.
Chiar și membrii grupului care nu sunt încă studenții noștri s-au încadrat în „programul de studiu” al grupului și, într-un mod interesant și plăcut, au prezentat următorul obiectiv turistic din program. Astfel, dl ing. Dinu Măgerușan, viitor cursant al cursului de engleză am putea spune, a prezentat sala de concerte „Albert Hall”, situată alături de Albert Memorial, două monumente situate la sud de Kensington Gardens ce amintesc de Prințul Albert, soțul reginei Victoria.
Întreaga zonă Kensington, situată la vest de Palatul Buckingham și Hyde Park, amintește de regina Victoria și soțul acesteia, Prințul Albert, care și-au lăsat amprenta în stilul arhitectonic al orașului, stilul victorian fiind frecvent întâlnit în ansamblul arhitectonic londonez.
Și ceilalți membrii ai grupului, în calitate de „turiști serioși” (de exemplu familia Săliștean și doamnele care s-au alăturat grupului nostru) au participat la descoperirea de alte și alte exponate deosebite din cultura și civilizația lumii, exponate care pot fi admirate în „Victoria and Albert Museum”, precum și secvențe din descoperirile științifice legate de evoluția planetei și a organismelor vii, în Muzeul de evoluție naturală (Natural History Museum), ambele muzee fiind situate nu departe de Kensington Gardens, într-o zonă dedicată muzeelor și colegiilor universitare.
În a treia zi a călătoriei noastre în Regatul Unit a urmat o vizită la Hampton Court, în afara orașului propriu-zis, în zona metropolitană, la castelul considerat reședința regelui Henric al VIII-lea. Miss Yasmine, dra prof. Claudia Ladar, și-a prezentat tema bilingvă (în română și engleză, cum altfel?) și ne-a introdus în atmosfera castelelor și a obiceiurilor de la curțile regale ale vremii.
Din zona metropolitană ne-am întors la Londra și, plecând de la Palatul Parlamentului, am trecut în revistă toate obiectivele de interes de pe malurile Tamisei într-o croazieră cu destinația Greenwich, situat în aval de Tower Bridge, spre vărsarea Tamisei în mare. Deși am avut la dispoziție un timp foarte scurt, ca niște turiști dornici de a vedea cât mai mult, am trecut în agenda noastră de călătorie și Observatorul Regal Greenwich care este punctul reper de fixare a orei pe glob (Greenwich Mean Time) și unde turistul nu rezistă să nu se fotografieze cu un picior în emisfera estică și cu celălalt în emisfera vestică, de o parte și de alta a meridianului de 0 grade. Croaziera s-a încheiat cu obișnuitele poze de grup în fața Big Ben-ului și a Parlamentului.
Ziua a patra a călătoriei a fost rezervată vizitării British Museum, unde Mr. Simon II, dl dr. Porfirie Vasiluț, student pasionat al limbii engleze, ne-a prezentat o temă foarte documentată, în română și engleză, asupra istoriei și exponatelor muzeului.
A doua parte a zilei a fost dedicată vizitării Hyde Park, cu vestitul „Speaker’s Corner”, unde miss Doris II, d-na biolog Domnița Radulovici, o altă pasionată cursantă, și-a prezentat tema atât în română cât și în engleză.
După-amiaza a constituit deliciul doamnelor, dar nu numai, fiind dedicată relaxării și „shopping”-ului pe vestita arteră comercială „Oxford Street”, urmată de o seară într-un „pub” pe malul Tamisei, un alt prilej de a admira orașul dintr-o altă perspectivă, una nocturnă, de data aceasta.
Ziua de vineri a fost ziua în care cele două piețe celebre ale Londrei au fost îndelung cercetate de către noi: Trafalgar Square și Picadilly Circus, loc de trecere zilnică de altfel, dar de data aceasta ne-am oprit pentru a le admira pe îndelete.
National Gallery a constituit pentru noi prilej de adevărată „revelație”, într-un singur loc aflându-se o mulțime de comori ale civilizației universale: Leonardo da Vinci, Rembrandt, Rubens, Tizian, Van Gogh, ca să nu mai vorbim de reprezentanții picturii engleze.
Sâmbătă, ultima zi a vacanței noastre londoneze, a fost o zi de shopping și de hoinărit printre curioșii vizitatori ai renumitei piețe Covent Garden unde, pe lângă obișnuitele magazine și piețe deschise, am fost surprinși de spectacolele în aer liber oferite turiștilor de clowni sau acrobați care își desfășurau talentele chiar în stradă.
După o săptămână de neuitat în capitala Regatului Unit în care am reușit să vedem locuri deosebite, unde istoria și cultura plutesc în aer, duminică ne-am reîntors în țară cu gândul încă la tot ceea ce văzusem în Londra și cu mulțumirea împlinirii unui vis, a unei călătorii trăite intens. Nu orice fel de călătorie ci una dintre acelea în care apreciezi adevărata valoare a locului, a oamenilor, a culturii, o experiență pe care o putem valorifica în viitor, știut fiind faptul că o mare parte a educației unui om se datorează călătoriilor.

ALBUMUL:
Londra - aprilie 2013
Profesor metodist Elena Egreta Marc,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud

marți, 30 aprilie 2013

Noaptea Bibliotecilor Româneşti la CCD


Sub egida Asociaţiei Bibliotecarilor din România s-a lansat anul acesta Noaptea Bibliotecilor Româneşti. În cadrul acestei manifestări, filiala ABR Bistrița-Năsăud a organizat la Casa Corpului Didactic o adevărată sărbătoare a cărții și a lecturii. Astfel, în noaptea de marți spre miercuri porțile bibliotecii au fost larg deschise spre a primi cu aceeași dragoste pe micii și marii ei cititori.

Evenimentul a avut ca scop să pună biblioteca şi pe utilizatorii acesteia împreună, să crească vizibilitatea bibliotecii în societate și să o revalorizeze. Au fost invitați scriitori, bibliotecari, cadre didactice, elevi, părinți și bunici.
Bibliotecarii au fost întâmpinați cu felicitări din partea colegei de breaslă, bibliotecara CCD Margareta Pop și cu îndemnul de a nu se lăsa copleșiți de greutăți și a găsi soluții eficiente pentru servirea utilizatorilor și a interesului școlii românești cu devotament și profesionalism.
Invitaţii au primit în dar de la organizatori câte o floricică și câte un fluturaș din coşul cu maxime despre carte, pe care le-au prins în piept cu mare drag. Şi cei mici (elevi de la Școlile Gimnaziale „Lucian Blaga”, „Avram Iancu” și „Ștefan cel Mare”) şi cei mari (poeta-pictoriță-bibliotecar Victoria Fătu Nalațiu, poetul Dan Șomfălean) au recitat poezii dedicate cărții, bibliotecii si pasiunii pentru lectură. Domnul scriitor Olimpiu Nușfelean a subliniat necesitatea îndrumării lecturii și faptul că orice efort depus în vederea însușirii unei culturi vaste și temeinice este o datorie pentru toți cei ce activează în plan cultural, dar mai ales pentru cadrele didactice și bibliotecari. Cei prezenţi la festivitate au discutat despre istoria cărții și a bibliotecii, au prezentat scurte texte în proză și versuri referitoare la bibliotecă și bibliotecarii dedicați acesteia. Elevii cercului literar de la Palatul Copiilor, coordonat de profesoara Ionela Silvia Nușfelean, au avut un dialog cu bibliotecarii pe care i-au întrebat despre profesiune, despre ceea ce citeau în copilărie, despre ce s-ar face dacă nu ar exista cărțile și au oferit în dar fiecărui bibliotecar câte o pereche de aripi confecționate din hârtie, cu creația elevei Alexia Bodea, clasa a II-a, de la Palatul Copiilor Bistrița.
Îngerul bibliotecii
„Deschid ușa-ncetișor... Văd un chip de înger lucrând... Aranja comorile de povești și poezii... Ce să crezi? Acel înger era... bibliotecarul, care muncește și de ziua sa.
Am început să-i spun cu voce glazurată:
– La mulți ani! Sunteți un om deosebit! Dumneavoastră sunteți un înger! Dacă nu ați fi, nu am putea împrumuta nici o comoară!”
Programul a continuat cu prezentarea cărții „Tainele copilăriei”, autor Victoria Fătu Nalațiu, poeme haiku și tanka, din care poeta a recitat câteva poezii, mărturisind celor prezenți clipe din inspirația poetică.
Despre bibliotecă, carte și visul acesteia de a ajunge în lumina ochilor, și sufletul utilizatorilor a vorbit în încheiere Margareta Pop, reînnoind invitația celor prezenți de reîntoarcere cu drag și dor în acest mirific paradis.

ALBUMUL
Noaptea bibliotecilor - 23.04.2013


Bibliotecar Margareta POP

miercuri, 17 aprilie 2013

Ziua internațională a poeziei sărbătorită la Bistrița


Confirmând faptul că poezia este o artă deschisă oamenilor, în fiecare an, la 21 martie, printr-o decizie a UNESCO, începând din anul 1999, este sărbătorită „Ziua internațională a poeziei”, recunoscându-se astfel faptul că oamenii de litere și de cultură, poeții și scriitorii din întreaga lume și-au adus și își aduc în continuare o contribuție remarcabilă la îmbogățirea culturii și spiritualității universale.
La Bistrița, oraș marcat de prezența poeților în cetate, această sărbătoare a debutat la Casa Corpului Didactic, unde, la ora 10, în cadrul unei întâlniri cu bibliotecarii școlari din județ, cu o dezbatere despre condiția poeziei în actualitate, prezentarea revistei școlare „PreTexte” și o lectură publică făcută de poeții invitați. La început au luat cuvântul bibliotecara Margareta Pop de la CCD și prof. Loredana Zbînca, directoarea instituției gazdă. În cadrul dezbaterii, pornind de la o întrebare retorică „Dar cine mai citește azi poeziei?”, reproducând un vers din poeta Ileana Mălăncioiu, poetul Olimpiu Nușfelean a glosat pe marginea rolului poeziei în viața noastră, moderând în continuare intervențiile participanților.
Prof. Ionela Nușfelean, împreună cu elevele Simina Bălan, Ioana Ilinca Moldovan şi Paula Suciu, de la Palatul Copiilor din Bistrița, au recitat câteva poezii, iar prof. Adrian Iliuță, de la Liceul Tehnologic din Lechința, a prezentat primul număr al revistei „PreTexte” a liceului („o fațetă culturală a Lechinței”), secondat fiind de elevele Roxana Deac, Denisa Mândrean, Cristina Ferenc, care au citit din creația proprie.
Întâlnirea s-a încheiat cu lectura susținută de poeții Emil Dreptate, Victor Știr, Menuț Maximinian, Victoria Fătu Nalațiu și Ioan Borșa, invitații CCD.

profesor metodist Olimpiu NUȘFELEAN,
Casa Corpului Didactic a județului Bistrița-Năsăud

miercuri, 3 aprilie 2013

SIMPOZION NAȚIONAL

Ediția a XI-a

ADAPTAREA CURRICULARĂ LA PARTICULARITĂȚILE ELEVILOR, PREMISĂ A REUȘITEI DIDACTICE

„Adevăratul dascăl este caracterizat
prin aceea că mintea sa se mișcă
în armonie cu mințile elevilor săi,
trăind împreună dificultățile și
victoriile intelectuale deopotrivă.”
(J. Dewey)

Devenit deja tradiție, vineri, 15 martie 2013, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.2 Bistrița s-a desfășurat cea de-a XI-a ediție a Simpozionului Național cu tema „Adaptarea curriculară la particularitățile elevilor, premisă a reușitei didactice”.
Activitatea s-a desfășurat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud, Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud, Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Științe ale Educației Cluj-Napoca și Consiliul Județean Bistrița-Năsăud.
Comitetul Științific al simpozionului a fost alcătuit din cadre didactice universitare de renume în științe ale educației: Prof. univ. Dr. Vasile CHIȘ, Prof. univ. Dr. Mușata BOCOȘ, Prof. univ. Dr. Ion ALBULESCU, Conf. univ. Dr. Cristian STAN, Conf. univ. Dr. Cătălin GLAVA, Lect. univ. Dr. Horațiu CATALANO și Lect. univ. Dr. Denisa MANEA.

La festivitatea de deschidere au participat: domnul Mihai MUREȘAN, Inspector Școlar General Adjunct al Inspectoratului Școlar Județean Bistrița-Năsăud, domnul Alexandru PUGNA, vicepreședinte al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, doamna Daniela HUDREA, director al C.J.R.A.E. Bistrița-Năsăud, doamna Maria APĂVĂLOAE, profesor metodist la Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud, domnul Cristian STAN, Conferențiar universitar Doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației Cluj-Napoca, doamna Denisa MANEA, Lector universitar Doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației Cluj-Napoca și domnul Sorin MOLDOVAN, preot.
Evenimentul s-a adresat cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și universitar, interesate de dezvoltarea profesională și de activitățile de formare continuă.
Lucrările simpozionului s-au desfășurat pe trei secțiuni: Provocări ale școlii contemporane, Adaptarea curriculară de la teorie la practică și Strategii de maximizare a performanței școlare.
La eveniment au fost înscrise cadre didactice din 12 județe și au fost înregistrate 98 de lucrări. După o selecție riguroasă, 90 de lucrări au fost publicate în volumul cu titlul „Abordări curriculare. Aplicații ale învățământului incluziv”, apărut la Editura Eikon Cluj-Napoca, 2013, carte lansată în cadrul simpozionului, de a cărei apariție s-a îngrijit Lector univ. Dr. Denisa MANEA.
Competențele manageriale și profesionale ale coordonatorului de proiect, profesor Paula MOLNAR, director la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.2 Bistrița, profesionalismul și capacitatea de mobilizare a echipei de proiect, precum și implicarea colectivului de cadre didactice din școală au contribuit la realizarea cu succes a finalităților propuse: simpozionul s-a dovedit a fi un real „laborator al interacțiunilor teoretice și aplicative între participanți, interacțiuni focalizate pe optimizarea pedagogică a activităților din sfera învăţământului integrat şi incluziv, precum şi pe generarea de idei inovatoare, reflecţii individualizate şi colective, programe și proiecte de cercetare – acțiune.”

Maria APĂVĂLOAE, profesor metodist
Casa Corpului Didactic a Judeţului Bistriţa-Năsăud

luni, 3 decembrie 2012

Interferențe culturale


„When people care for you they can
straighten out your soul”
Langston Hughes


În perioada 19-25 noiembrie 2012 s-a desfăşurat – sub genericul „Mediu social mai sigur pentru o educaţie mai performantă” – a XIII-a Ediţie a „Festivalului Naţional al Şanselor Tale”. Numit și Festivalul Învăţării, acesta a fost lansat pentru prima dată în Marea Britanie în 1992, fiind preluat ulterior sub diferite denumiri de către numeroase ţări din Europa şi de pe alte meridiane ale lumii. În prezent acest festival are loc în peste 50 de ţări.
Un rol important în dezvoltarea şi extinderea evenimentului l-au avut Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor din 1997 (CONFITEA V) şi Conferinţa Generală a UNESCO din 1999.
„Festivalul Şanselor Tale” din România a fost promovat la nivel european în diferite publicaţii şi broşuri din care amintim „International Adult Learners Week – Six years after CONFINTEA V”, publicată de Institutul pentru Educaţie al UNESCO, Hamburg. De asemenea a fost promovat prin proiectul European „Lărgirea şi Consolidarea Dimensiunii Europene a Mişcării: Săptămâna Educaţiei Permanente” („Widening and Strengthening the European Dimension of the Lifelong Learning Week Movement”).
Această manifestare națională coordonată de M.E.C.T.S. și organizată la nivel local de Casa Corpului Didactic și Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud s-a derulat sub egida Anului European al Îmbătrânirii active şi al Solidarităţii între generaţii. Pe parcursul festivalului timp de o săptămână s-au desfășurat activități diverse menite să-i motiveze pe adulți să învețe continuu, dar și să promoveze documentele europene şi naţionale în domeniul educaţiei permanente.
„…In the fever of creation”

Introduction to nonformal education
Acțiunile specifice evenimentului au constat în dezbateri, colocvii, seminarii, simpozioane, lectorate; parteneriate cu unități școlare, ONG-uri, primării, case de cultură (activităţi culturale, sportive, educaţie civică, educaţie pentru valorile democraţiei, educaţie pentru protecţia mediului, educaţie religioasă, educaţie estetică); prezentări de imagini foto, lansări de filme, de carte; diseminarea de „bune practici”. Acestea nu s-au desfășurat doar în unități de învățământ, ci și spaţii publice şi neconvenţionale – pieţe, parcuri, mijloace de transport, stradă, etc. – devenind timp de o săptămână, spaţii ale comunicării şi învăţării.
Team working…

Teaching Adults requires sacrifices
În acest sens, Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud, în colaborare cu Peace Corps România şi cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistrița-Năsăud, a organizat în 22-23 noiembrie 2012 workshop-ul: „Interferențe culturale”. Această activitate coordonată de Loredana Anca Zbînca, director Casa Corpului Didactic și Viorelia Lupșan, inspector limbi moderne s-a adresat profesorilor de limba engleză și a fost susţinută de Elena Egreta Marc, profesor metodist, Jovanka Balac, trainer şi colaborator Peace Corps și Juca Maria, profesor de limba engleză. Temele abordate au fost: Introduction to nonformal education; „Lifelong Learning” in Teaching Adults; Project Design Management; Creative Fundraising Techniques și au vizat promovarea, recunoaşterea şi implementarea conceptului de educaţie şi formare profesională pe tot parcursul vieţii.
Projects and ideas with a „PeacesCorps” American volunteer 

Volunteering only through collaboration
Director Casa Corpului Didactic,

prof. Loredana Anca Zbînca