Misiunea Casei Corpului Didactic este
de a promova inovația și mișcarea pentru reformă, de a asigura cadrul pentru
dezvoltarea personală și profesională a personalului din învățământul
preuniversitar. Și, cum activitățile de formare continuă identificate ca nevoie
principală de perfecționare a cadrelor didactice din învățământul
preuniversitar din județ o reprezintă programele de formare acreditate, acestea
reprezintă obiectivul principal în organizarea activităților desfășurate de
către toate Casele Corpului Didactic din țară, necesitate de importanță
deosebită și pentru Casa Corpului Didactic a județului nostru.
Astfel, în perioada 13 martie –
29 mai 2015 s-a desfășurat grupa a 3-a a programului de formare „EDUcațieNONFORMALĂ”,
program acreditat cu 25 de credite profesionale transferabile și care cuprinde
89 de ore, repartizate în cinci module.
Modulul I al programului de
formare denumit „Curriculum”, cuprinde mai multe unități de învăţare, printre
care: Proiectare curriculară, Strategii/metode/mijloace didactice și
Evaluarea/autoevaluarea didactică. Formatorul modulului I, domnul profesor Ion
Costea, a realizat activitățile acestui modul într-un mod foarte atractiv,
profesorii parcurgând unitățile de învățare ale modulului prin intermediul
muncii în echipă și al jocurilor didactice.
Proiectarea disciplinelor opţionale a reprezentat un alt punct important
din programul modulului I, cu toate etapele necesare acestui demers (Documentarea.
Denumirea opţionalului. Stabilirea tipului de opţional (la nivelul disciplinei,
la nivelul ariei curriculare, la nivel crosscurricular), Alegerea duratei
opţionalului).
Modulul II al programului de
formare „EDUcațieNONFORMALĂ”, „Comunicare şi multimedia”, realizat de domnul
Adrian Năstase, informatician CCDBN, a cuprins mai multe unități de învățare,
de actualitate, având în vedere faptul că toți profesorii trebuie să valorifice
în procesul instructiv-educativ noutățile de ultimă generație ale tehnicii în
general și ale calculatorului în special. Unitățile de învățare în care a fost
structurat modulul II sunt: Comunicare prin internet, Prelucrarea imaginilor cu
aplicaţia Windows Live Photo Gallery, Procesare
audio cu aplicaţia Audacity și Procesare
video cu aplicaţia Windows Live Movie Maker,
metode și aplicații care asigură cadrelor didactice cunoștințe cu care pot
realiza lecții foarte atractive, de impact la nivelul generației „Globalizării
și Internetului”.
Modulul III, „Managementul
activităţilor educative nonformale”, a fost prezentat de domnul profesor Ioan Ioja,
modulul fiind structurat în următoarele unități de învățare: „Educaţia şi formele ei de realizare”, „Forme de
organizare a activităţilor educative nonformale” și „Managementul activităţilor
nonformale”.
Modulul IV al programului de
formare EDUcațieNONFORMALĂ, „Organizarea concursurilor şi festivalurilor” a
dezvoltat ca unități de învățare următoarele teme: „Etapa de pregătire a
proiectului pentru un concurs/festival”, „Redactarea proiectului” și „Evaluarea
proiectelor”. Modulul a fost prezentat de doamna profesor Maria Apăvăloae, care
a asigurat formabililor dobândirea de cunoștințe referitoare la organizarea
concursurilor școlare și a festivalurilor.
Modulul V, „Noile educații”,
tratează doar trei din cele 15 discipline consacrate deja ca discipline sau
module de studiu cuprinse sub denumirea de „Noile educații” în planul
disciplinar, dar mai ales în plan interdisciplinar și transdisciplinar: Educaţie
pentru sănătate, Educaţie pentru mediu și Educaţie globală. Modulul V a fost
prezentat de profesor metodist Elena Egreta Marc, formator și responsabil al
programului de formare.
Programul de formare acreditat
„EDUcațieNONFORMALĂ” a fost încheiat cu evaluarea finală din data de 29 mai
2015, sesiune de evaluare în care cursanții au susținut în fața Comisiei de
evaluare câte o probă reprezentând un proiect elaborat în echipe de lucru pe
parcursul desfășurării programului, fiecare cadru didactic având posibilitatea
de a alege o piesă din portofoliul realizat ca probă practică finală a programului.
Curriculum-ul școlar cuprinde totalitatea
proceselor educative şi experienţele de învăţare prin care trece elevul pe
durata parcursului său şcolar, acesta având în componență atât Curriculum-ul
formal, adică programul disciplinelor sau materiilor şcolare ale procesului
instructiv-educativ, cât și Curriculumul
non-formal, care cuprinde activităţi opţionale, complementare şcolii,
dar instituţionalizate la nivel extraşcolar (în palatele și cluburile
copiilor). Activităţile nonformale
realizate depind în mare măsură de pregătirea profesorului și de capacitatea
acestuia de a găsi modalități optime de a aduce un aport calitativ superior
procesului educativ și pentru a asigura elevilor un parcurs şcolar
individualizat, în funcţie de condiţii şi cerinţe concrete. Pentru aceasta
cadrul didactic trebuie să își perfecționeze permanent pregătirea profesională,
să realizeze schimburi de bune practici cu alți profesori și, nu în ultimul
rând, să fie foarte creativi, această creativitate putând fi dezvoltată în
cadrul activităților realizate în echipele de lucru ale fiecărui modul al
programului de formare.
Ca orice program de formare,
programul de formare acreditat „EDUcațieNONFORMALĂ” constituie un prilej de diseminare
a experienţelor didactice pozitive și de experimentare a unor noi practici
profesionale în vederea identificării acelor teme, metode și mijloace care pot
fi aplicate în activitatea curentă de la clasă.
prof. Elena-Egreta MARC,
responsabil de program
profesor metodist CCD Bistriţa-Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu