„Este
bine să ai un punct terminus al unei călătorii, dar ceea ce contează la sfârșit
este călătoria.”(Ursula K. LeGuin)
Învăţarea limbii engleze înseamnă nu
numai însuşirea unui nou sistem lingvistic, ci şi cunoaşterea unor elemente de
civilizaţie şi cultură anglo-saxonă, prin cunoaşterea obiceiurilor şi
tradiţiilor specifice, a celor mai valoroase creaţii artistice, realizându-se
înţelegerea mai profundă a modului de viaţă, a spiritului şi trăsăturilor
caracteristice popoarelor ce vorbesc limba engleză.
Pentru a-şi însuşi un anumit volum de
cunoştinţe, cu un randament maxim, cursantul trebuie, în primul rând, să fie
motivat în acest sens, să aibă dorinţa necesară pentru a depune eforturile
cerute în vederea învăţării. Și ce altă motivație ar putea fi mai puternică
pentru un iubitor al limbii engleze decât o vizită la Londra?
În urmă cu aproape trei ani, când au
început cursurile de limba engleză pentru adulți la Casa Corpului Didactic BN,
una dintre pasionatele „studente” înscrise în grupa 1, Miss Grace, dna jurist Georgeta
Săliștean (pentru că toți cursanții au câte un „nume de scenă”) spunea:
„Teacher, noi învățăm limba engleză, dar la Londra când ne duceți?” Și așa s-a
născut ideea – la început un vis – de a ajunge în capitala Regatului Unit.
După primul an de studiu, în care a fost
parcurs manualul „Five o’clock tea”, a urmat un al doilea an de studiu și un alt
manual care, urmând visul de a călca pe tărâmul vorbitorilor autentici de limba
engleză, a urmat un traseu imaginar pe străzile Londrei, vorbind de principalele
puncte de atracție ale capitalei londoneze, dar și ale întregului regat,
volumul „We love English”.
După încheierea anului II de studiu
(nivel intermediar), „studenții” și-au exprimat dorința de a continua studiul
limbii engleze și de a vizita Londra și astfel s-a materializat ceea ce fusese
până în acel moment doar o idee: călătoria la Londra.
Programul „săptămânii altfel” pentru
cursanții adulți ai Casei Corpului Didactic Bistrița-Năsăud a fost unul foarte
activ, cu multe obiective de interes pe care am dorit să le trecem în revistă,
și a cuprins atât momente de studiu – cursanții au prezentat atât în limba
română cât și în limba engleză obiectivele vizitate – cât și momente de
relaxare (o seară într-un tradițional „pub” sau o seară românească).
Primul contact cu Londra a fost un tur
de vizitare într-un tradițional „double-decker” (autobuz supraetajat), de unde
am putut admira străzile animate ale metropolei cosmopolite, pe înserat, din
„City” până în Regent Street, trecând prin Picadilly Circus și Trafalgar
Square, vestitele străzi și piețe londoneze.
Luni, 8 aprilie 2013, turul nostru de
vizitare a început –și unde putea să înceapă dacă nu în City-ul Londrei – cu
vizitarea catedralei Sf. Paul (St. Paul’s Cathedral) din chiar inima cetății
medievale. Miss Anna, dna dr. Voichița Măgerușan, ne-a prezentat obiectivul,
atât în limba română cât și în limba engleză, așa cum îi stă bine unui
„student” al cursului de engleză.
Pe drumul spre următorul obiectiv de
vizitat am trecut în revistă și alte puncte de interes: Royal Court of Justice,
Mansion House, The Monument, urmând ca vestitul Tower of London (Turnul
Londrei, de fapt o fortăreață adevărată) să ne încânte timp de 2-3 ore cu tot ce
este legat de istoria fortăreței, care a fost și închisoare regală: regi și
regine cu evenimentele pozitive și mai ales negative din timpul domniei
fiecăruia (condamnări, execuții, chiar a capetelor încoronate), bijuteriile
Coroanei (The Crown Jewels), vestiții paznici „Beefeaters” în costumele
medievale, corbii Turnului (The Ravens’ lodgings) despre care legenda spune că
vor exista atâta timp cât va exista și Regatul Unit al Marii Britanii și
Irlandei de Nord, după numele oficial al țării. Inițiatoarea proiectului
nostru, miss Grace (dna jurist Georgeta Săliștean) și-a prezentat și tema de
casă (homework), pregătită cu reală plăcere, fiind obiectivul preferat al
„studentei”.
După vizitarea Turnului Londrei a urmat
vizitarea expoziției celui mai cunoscut pod peste Tamisa, The Tower Bridge, prezentat
într-un mod original de către Mr. Mark, dl dr. Iuliu Silveșan, student în grupa
de începători (beginners).
După vizitarea Podului Turnului, a urmat
o lungă și interesantă plimbare pe malul drept al Tamisei, pe celebra „The
Queen’s Walk”, Aleea Reginei, pentru a străbate cu pasul cele mai importante
poduri (Tower Bridge, London Bridge, Southwark Bridge, Millennium Footbridge,
Blackfriars Bridge, Waterloo Bridge, Hungerford Footbridge și Westminster
Bridge) din cele 30 de poduri de peste Tamisa.
O altă pasionată studentă a cursului de
limba engleză, miss Mary III, d-na ec. Dacina Silveșan, a prezentat o altă temă
„London Bridge”, de-a lungul Tamisei fiind prezentate și alte puncte de interes:
Waterloo Bridge, Southwark Cathedral, Globe Theatre, celebrul teatru unde a
jucat și a fost partener marele Shakespeare, London Aquarium, County Hall,
London Dungeon.
Plimbarea pe malul Tamisei a fost urmată
de o experiență deosebită trăită la mare înălțime (135 m), din London Eye sau
Millennium Wheel, uriașa roată construită pe malul Tamisei: întregul oraș văzut
de sus, cu Parlamentul și Big Ben-ul „la picioarele noastre”.
A doua zi a „săptămânii altfel” a
început cu vizitarea catedralei Westminster, catedrala „încoronării regilor”,
unde miss Lilian, dna dr. Aurelia Medan, a făcut o prezentare detaliată a
obiectivului, atât în română cât și în engleză.
După vizitarea Westminster Cathedral un
alt punct de interes a fost schimbarea gărzii la Palatul Buckingham, unde miss
Sylvia, d-na dr. Schwarz, studentă în anul I la engleză și-a prezentat tema,
punctând lucruri de actualitate într-un mod foarte creativ.
Chiar și membrii grupului care nu sunt
încă studenții noștri s-au încadrat în „programul de studiu” al grupului și,
într-un mod interesant și plăcut, au prezentat următorul obiectiv turistic din
program. Astfel, dl ing. Dinu Măgerușan, viitor cursant al cursului de engleză
am putea spune, a prezentat sala de concerte „Albert Hall”, situată alături de
Albert Memorial, două monumente situate la sud de Kensington Gardens ce
amintesc de Prințul Albert, soțul reginei Victoria.
Întreaga zonă Kensington, situată la
vest de Palatul Buckingham și Hyde Park, amintește de regina Victoria și soțul
acesteia, Prințul Albert, care și-au lăsat amprenta în stilul arhitectonic al
orașului, stilul victorian fiind frecvent întâlnit în ansamblul arhitectonic
londonez.
Și ceilalți membrii ai grupului, în
calitate de „turiști serioși” (de exemplu familia Săliștean și doamnele care
s-au alăturat grupului nostru) au participat la descoperirea de alte și alte
exponate deosebite din cultura și civilizația lumii, exponate care pot fi
admirate în „Victoria and Albert Museum”, precum și secvențe din descoperirile
științifice legate de evoluția planetei și a organismelor vii, în Muzeul de
evoluție naturală (Natural History Museum), ambele muzee fiind situate nu
departe de Kensington Gardens, într-o zonă dedicată muzeelor și colegiilor
universitare.
În a treia zi a călătoriei noastre în
Regatul Unit a urmat o vizită la Hampton Court, în afara orașului propriu-zis, în
zona metropolitană, la castelul considerat reședința regelui Henric al VIII-lea.
Miss Yasmine, dra prof. Claudia Ladar, și-a prezentat tema bilingvă (în română
și engleză, cum altfel?) și ne-a introdus în atmosfera castelelor și a
obiceiurilor de la curțile regale ale vremii.
Din zona metropolitană ne-am întors la
Londra și, plecând de la Palatul Parlamentului, am trecut în revistă toate
obiectivele de interes de pe malurile Tamisei într-o croazieră cu destinația
Greenwich, situat în aval de Tower Bridge, spre vărsarea Tamisei în mare. Deși
am avut la dispoziție un timp foarte scurt, ca niște turiști dornici de a vedea
cât mai mult, am trecut în agenda noastră de călătorie și Observatorul Regal
Greenwich care este punctul reper de fixare a orei pe glob (Greenwich Mean
Time) și unde turistul nu rezistă să nu se fotografieze cu un picior în
emisfera estică și cu celălalt în emisfera vestică, de o parte și de alta a
meridianului de 0 grade. Croaziera s-a încheiat cu obișnuitele poze de grup în
fața Big Ben-ului și a Parlamentului.
Ziua a patra a călătoriei a fost
rezervată vizitării British Museum, unde Mr. Simon II, dl dr. Porfirie Vasiluț,
student pasionat al limbii engleze, ne-a prezentat o temă foarte documentată,
în română și engleză, asupra istoriei și exponatelor muzeului.
A doua parte a zilei a fost dedicată
vizitării Hyde Park, cu vestitul „Speaker’s Corner”, unde miss Doris II, d-na
biolog Domnița Radulovici, o altă pasionată cursantă, și-a prezentat tema atât
în română cât și în engleză.
După-amiaza a constituit deliciul
doamnelor, dar nu numai, fiind dedicată relaxării și „shopping”-ului pe vestita
arteră comercială „Oxford Street”, urmată de o seară într-un „pub” pe malul
Tamisei, un alt prilej de a admira orașul dintr-o altă perspectivă, una nocturnă,
de data aceasta.
Ziua de vineri a fost ziua în care cele
două piețe celebre ale Londrei au fost îndelung cercetate de către noi: Trafalgar
Square și Picadilly Circus, loc de trecere zilnică de altfel, dar de data
aceasta ne-am oprit pentru a le admira pe îndelete.
National Gallery a constituit pentru noi
prilej de adevărată „revelație”, într-un singur loc aflându-se o mulțime de
comori ale civilizației universale: Leonardo da Vinci, Rembrandt, Rubens,
Tizian, Van Gogh, ca să nu mai vorbim de reprezentanții picturii engleze.
Sâmbătă, ultima zi a vacanței noastre
londoneze, a fost o zi de shopping și de hoinărit printre curioșii vizitatori
ai renumitei piețe Covent Garden unde, pe lângă obișnuitele magazine și piețe
deschise, am fost surprinși de spectacolele în aer liber oferite turiștilor de clowni
sau acrobați care își desfășurau talentele chiar în stradă.
După o săptămână de neuitat în capitala
Regatului Unit în care am reușit să vedem locuri deosebite, unde istoria și
cultura plutesc în aer, duminică ne-am reîntors în țară cu gândul încă la tot
ceea ce văzusem în Londra și cu mulțumirea împlinirii unui vis, a unei
călătorii trăite intens. Nu orice fel de călătorie ci una dintre acelea în care
apreciezi adevărata valoare a locului, a oamenilor, a culturii, o experiență pe
care o putem valorifica în viitor, știut fiind faptul că o mare parte a
educației unui om se datorează călătoriilor.
![]() |
Londra - aprilie 2013 |
Profesor metodist Elena Egreta Marc,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu